sofiawallin

159.00319 km...

...så långt cyklade jag idag. Behöver jag ens förklara hur jobbigt det var.

Det blev inget med den 10 mil långa rundan igår eftersom det öste regn ner hela natten och som sagt så finns det inga brunnar. Det är inte det smartaste att cykla i vattenmassorna då bromsarna strejkar när det blir för blött. I stora grupper resulterar det till krascher sååå, inget med det. Dock så löste ju vi det genom att cykla knappt 16 mil idag. Det är alltså längre än avståndet som mellan Göteborg och Jönköping.

Vi startade från en skola som ligger 1 h söder från var jag bor så vi åkte hemifrån 6 imorse. Rutten går så långt söder ut att vi krosade Mexikanska tullen. Min puls steg aningen då det inte hade blivit bra om de bett oss att stanna eftersom jag inte hade mitt pass med mig. Helst ska jag ha med sig passet var jag än går här tydligen (mycket smuggling så måste kunna identifiera mig om de märker att jag är utländsk). Alla vägskyltar stod t.o.m. i kilometer istället för miles eftersom det var precis på gränsen.
De första 50 km var det stark rak motvind, flög bokstavligen iväg och kändes som att jag trampa och trampa men kom ingenstans. Längs med vägen fanns det stopp med frukt, vatten och nötter mm vilket var tur det. När vi hade drygt 30 km kvar drack jag min första läsk sedan jag kom hit till socker-landet. Då förstår alla som känner mig hur trött jag var. Jag dricker bokstavligen aldrig läsk, aldrig.
Hur som helst, jag kom i mål efter 5 timmar och 18 min, för att vara exakt. Första halvan cyklade jag och min värdpappa själva men andra halvan hittade vi en grupp att haka på. De cyklar så snabbt i grupperna att jag inte ens hinner ta upp min vattenflaska för att dricka då jag totalt tappar kontrollen. Sedan jag kom hem har jag därför legat och druckit vatten i mängder och nu kom precis min värdmamma in med vattenmelon (himmelsk god här i detta land). Det är vädligt lätt att bli uttorkad här (pga värmen och den torra luften) och det enda ordet man hör under cykelturerna är "Don´t get dehydrate, drink a lot of water!!". Jag har lätt för att dricka vatten men inte direkt 3-4 liter om dagen som de säger.

Nu ska jag fortsätta halvsova, kolla på film, äta middag och förbereda inför imorgon då skolan börjar igen. Jag har 2,5 veckor innan jag får långhelg.

KRAM

// Vid ett av delmålen och min värdpappa bakifrån. Bergen som ni ser på bilden till höger är gränsen som vi kom ännu närmare lite senare. //

// I den raka motvinden och jag tog upp mobilen, yes. Samt ett litet bevis på min trötthet och smärta. //